De Juiste Zorg op de Juiste Plek

Zorg altijd dichtbij met DigiContact

Zorginstelling Philadelphia ondersteunt mensen met een beperking. Zij merkten dat hun zorgverlening niet altijd aansloot op de behoeften van de cliënten. Daarom zijn zij gestart met DigiContact.

Behoefte cliënt stond onvoldoende centraal

Voorheen werden cliënten op vaste tijden in de week bezocht door een begeleider. Daarnaast waren ze dan op zichzelf of hun omgeving aangewezen. “Als een cliënt een vraag had, kon hij die pas stellen tijdens het volgende bezoek.” Bovendien heeft niet iedere cliënt behoefte aan meerdere vaste gesprekken van een uur per week. De ene keer is er een uitgebreider bezoek nodig, terwijl op een ander moment het gesprek overgeslagen kan worden of de vraag binnen 5 minuten beantwoord is.

Man is aan het beeldbellen met personeel van Digicontact
© Digicontact

DigiContact werkt behoeftegestuurd

“Met DigiContact leveren we nu zorg op afstand in combinatie met een dagelijkse begeleider die bij onze cliënten thuis komt.” De frequentie van de bezoeken hangt af van wat de cliënt nodig heeft. Meestal is 1 of 2 keer per week voldoende. Daarnaast kan de cliënt beeldbellen met DigiContact als dat nodig is. Er is 24 uur per dag iemand bereikbaar. Hiermee heeft de cliënt meer regie op zijn eigen leven. Dat geeft rust, zelfvertrouwen en het verhoogt de eigenwaarde en zelfredzaamheid.

Minder werkdruk en meer rust

Voor de begeleider van Philadelphia geeft DigiContact rust. Zo zijn via Digicontact altijd professionele begeleiders aanwezig met minimaal HBO niveau. Bovendien neemt de werkdruk af, doordat begeleiders minder vaak bij hun cliënt op bezoek hoeven gaan.

Training en gewenning

Sommige medewerkers vragen zich af of hun cliënt dit wel aankan of hoe ze de zorg nu moeten organiseren. De invoering van Digicontact vraagt training en gewenning. Het is vooral een kwestie van oefenen met de mensen die bij de cliënt thuis komen. DigiContact zorgt heel bewust dat men samen met de cliënt oefent. Zo gaat het ook bij de cliënt leven en wordt het een structureel onderdeel van de begeleiding.

Ook familieleden moeten soms wennen. “In het verleden was het wel eens een uitdaging om de familie ervan te overtuigen dat deze vorm van zorg een kwaliteitsslag is en geen bezuiniging.” Ervaring opdoen met DigiContact is genoeg om ze van gedachten te laten veranderen.

Download deze video
MP4-video
Video | 00:02:09 | mp4 | 160,5 MB
Audiospoor
Audio | mp3 | 3,1 MB
Ondertitelingsbestand
Caption | srt | 4,0 KB
Uitgeschreven tekst
DigiContact is ondersteuning op afstand...

voor mensen met een
verstandelijke beperking...

of een andere hulpvraag,
die 24/7 bereikbaar is...

waar mensen altijd
naartoe kunnen bellen.

We hebben ook wel
afspraken met mensen...

maar heel vaak is het
ook gewoon ongepland.

Juist op het moment dat je
ondersteuning nodig hebt...

dat je die dan ook kunt vragen.

DigiContact is voor onze cliënten
nét even die extra hulplijn...

en is heel simpel te gebruiken.

Mensen kunnen met hun telefoon
contact met ons opnemen.

We geven mensen ook iPads in bruikleen,
als ze liever beeldbellen.

Oké, volgende week donderdag.

Maar wanneer word je opgenomen dan?

Ik kan mij voorstellen dat je geen behoefte
hebt om met het openbaar vervoer te gaan.

En zeker wanneer manlief
je gewoon wil brengen.

Top. Oké. Ja.

In het begin merkte ik
dat sommige mensen...

het wel echt heel erg
spannend vinden om te beeldbellen...

vooral met DigiContact.

Maar als ze meer gewend raken
aan het beeldbellen...

dat ze ons dan ook
echt wel goed weten te vinden.

We merken wel dat beeldbellen
gewoon niet voor iedereen fijn is.

Dus die kiezen er dan voor om...

bijvoorbeeld telefonisch
contact te hebben.

En dat kan ook prima.

Een hele goedemiddag Sabine,
je spreekt met Roewel.

Ik heb een beetje lichte spanning.

Ik heb aanstaande maandag
een sollicitatiegesprek.

Ja, ik vind het echt heel fijn.

Je belt en binnen een paar
seconden wordt er opgenomen.

Heel vriendelijk, en dan hebben ze
ook meteen, als je je netjes voorstelt...

jouw dossier voor de neus.

Nou, oké, ik hoop dat je daar
wat ontspanning in kunt vinden.

En dan wens ik je heel veel succes.

Oké, tot dan. Doeg.

Wat je ook merkt, is dat we heel
erg anders gaan kijken...

naar de manier waarop we
begeleiding bieden.

Dat we bijvoorbeeld niet meer
per definitie, twee uur per week...

ambulante ondersteuning bieden...

maar dat we kijken van joh,
wanneer heb je het nodig.

Op welk gebied heb je dan
iemand aan huis nodig.

Of op welk gebied kunnen we dat ook
op afstand misschien met jou bespreken.

We zijn begonnen met verstandelijk gehandicapten.

En eigenlijk, geleidelijk aan zijn er steeds
meer doelgroepen bij gekomen.

We merken gewoon dat dit concept
voor heel veel mensen...

eigenlijk heel erg helpend kan zijn.

Meer weten? Neem contact op met de initiatiefnemer.

Waar: Amersfoort

Betrokken organisaties: 

Deel deze pagina