De Hulpkaart: geeft meer zelfregie en zelfvertrouwen

Hoe help je iemand die letterlijk of figuurlijk de weg kwijt is? Dat is niet altijd gemakkelijk voor politie, hulpverleners of omstanders. In de praktijk willen mensen wel helpen, maar vaak weet men niet hoe. De hulpkaart biedt dan praktische en persoonlijke handvatten. 

Preventief hulpmiddel

Iemand haalt de Hulpkaart uit een portemonnee
© Hulpkaart.nl

De hulpkaart is een persoonlijke kaart die mensen bij zich dragen in hun portemonnee. De kaart beschrijft hoe anderen kunnen omgaan met de persoon in bepaalde situaties. Het biedt op een eenvoudige en duidelijke manier aanwijzingen over hoe je iemand kunt kalmeren, ondersteunen of op een andere manier kan helpen om (weer) te kunnen functioneren. Zo loopt de situatie niet onnodig uit de hand en krijgt de persoon direct passende zorg of ondersteuning.

Programmamanager Inez van Gils: “Met de ontwikkeling van de hulpkaart zetten we een grote stap richting een inclusievere samenleving waarin iedereen de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft, op het moment dat hij het nodig heeft.”

Hulpkaart is breed inzetbaar

Iedereen die de Hulpkaart nodig denkt te hebben, kan gratis een kaart aanvragen op www.hulpkaart.nl. Er zijn ook fysieke servicepunten en de aanvraag kan zelfs via bibliotheken lopen voor wie hulp nodig heeft bij de digitale aanvraag. De kaart kan voor bijvoorbeeld mensen met (lichte) dementie, een verslavingsprobleem of een licht verstandelijke beperking handig zijn om op zak te hebben.

Van Gils: “Veel mensen vinden het ingewikkeld om te communiceren en te praten over wat ze nodig hebben. In geval van nood al helemaal. Vaak zijn het kleine, maar belangrijke toevoegingen die mensen kunnen helpen om hun leven succesvol te leven. En zelfs mensen die tegenstribbelen om hulp te krijgen, willen wel hulp, maar weten niet hoe ze dat moeten vragen, omdat ze vaardigheden missen. De Hulpkaart kan dan van groot nut zijn.”

Verschil tussen Hulpkaart en Crisiskaart

Naast de Hulpkaart bestaat er ook een Crisiskaart. De crisiskaart is bedoeld voor hulpverleners die in een acute situatie op de crisiskaart kunnen lezen hoe ze de persoon moeten handelen. Deze kaart is uitgebreider en bevat vaak gedetailleerde informatie over iemands ziektebeeld en medicatie. De hulpkaart is voor een brede doelgroep en gericht op preventie. De Hulpkaart maakt alledaagse ondersteuning mogelijk voor iedereen.

Vrouw houdt een telefoon vast met Hulpkaart applicatie
© Hulpkaart.nl

Toekomstplannen en digitale ambities

“Momenteel werken we aan een digitale versie van de hulpkaart. Dat betekent dat deze digitaal uitleesbaar wordt. Dit zal het gebruik en de leesbaarheid door professionals en omstanders vereenvoudigen. We streven hierbij naar een goede balans tussen privacy en toegankelijkheid", vertelt Van Gils.

"Daarnaast willen we het gebruik van de Hulpkaart normaliseren zonder dat de kaart stigmatiserend werkt. We zoeken daarom naar manieren om het zowel zichtbaar als discreet te maken.”

Ervaringsverhalen en ondersteuning

Op verschillende plekken in Nederland wordt de Hulpkaart al effectief ingezet. Op de website van Hulpkaart lees je verschillende ervaringsverhalen.  

Je kan bij vragen of hulp contact opnemen met Van Gils en haar collega’s. Het team helpt bij het introduceren van de Hulpkaart en neemt geïnteresseerden mee in de stappen die daarvoor nodig zijn.

Neem contact op met Hulpkaart.nl  

Deel deze pagina