Wegwijzer bij kanker geeft inzicht in aanbod ondersteuning
Patiënten met kanker worden in het ziekenhuis goed begeleid en optimaal behandeld. Maar als de behandeling is afgerond, vallen ze vaak in een zwart gat, ervaarde Michel Daenen. Dit stimuleerde hem om een digitale ‘Wegwijzer bij kanker’ op te zetten. Patiënten kunnen hier informatie vinden over allerlei vormen van ondersteuning.
De Wegwijzer kan een mooie bijdrage leveren aan de juiste zorg op de juiste plek. Met behulp van de regio-impuls bood het ZonMw-programma Juiste Zorg op de Juiste Plek daarom financiële ondersteuning aan het initiatief. ‘Door mensen goed te informeren over de mogelijkheden van ondersteuning kan zorg verschuiven van ziekenhuis en huisarts naar het sociaal domein en informele zorg’, aldus Daenen.
Behoefte patiënt centraal
De Wegwijzer is ingericht vanuit de behoefte van patiënten. De ondersteuning is opgedeeld in 9 categorieën, zoals behoeftepeiling, mentale gesteldheid en praktische ondersteuning. Bij het verzamelen van organisaties waarnaar de website verwijst, hebben de makers de kwaliteitscriteria van het Integraal kankercentrum Nederland (IKNL) aangehouden.
De website wordt ondersteund door een helpdesk met ‘persoonlijke wegwijzers’. ‘Niet iedereen vindt gemakkelijk zijn weg op internet’, zegt Daenen. ‘Onze helpdesk wordt bemenst door vrijwilligers, veelal ervaringsdeskundigen. Zij hebben een training gevolgd en kennen de materie. Mensen kunnen bij hen terecht voor een luisterend oor en voor informatie en uitleg.’
Samenwerking
In de aanloop naar de wegwijzer heeft de stichting bijeenkomsten en activiteiten georganiseerd voor organisaties die patiënten en ex-patiënten begeleiden en ondersteunen. ‘We hebben ze met elkaar kennis laten maken. Nu ze weten van elkaars bestaan, is het makkelijker om naar elkaar door te verwijzen, over domeinen heen.’ Daenen richtte zich vooral op de beide streekziekenhuizen in de regio en op eerstelijns zorgverleners, zoals huisartsen en oncologieverpleegkundigen in de thuiszorg. Ook werden nadrukkelijk organisaties voor informele zorg betrokken.
De Wegwijzer moet wel een regionaal karakter houden, vindt de directeur van Stichting Wegwijzer bij kanker. Veel voorzieningen zijn regionaal. Er zijn misschien wel mogelijkheden om voor andere regio’s eenzelfde wegwijzer op de zetten. Maar wij richten ons voorlopig op het optimaliseren van de wegwijzer en stimuleren dat patiënten én professionals deze weten te vinden.’
Stichting Wegwijzer bij kanker
De Wegwijzer bij kanker is gerealiseerd door de Stichting Wegwijzer bij kanker. De stichting heeft als doel ‘het (doen) ondersteunen van en het (doen) bieden van hulp aan mensen met kanker, mensen die te maken hebben (gehad) met kanker en familie en nabestaanden van mensen die kanker hebben (gehad)’.
Op dit moment krijgt de stichting financiële ondersteuning van ZonMw, KWF en Zorg Optimalisatie Noord-Holland (ZonH). Een werkgroep binnen de stichting onderzoekt alternatieve financieringsmogelijkheden. Daenen: ‘Dit is een belangrijk focuspunt van de stichting, want alleen met duurzame financiering kun je deze domeinoverstijgende verbinding ook op de lange termijn realiseren.’
Meer informatie
- Meer weten over de Wegwijzer? Kijk op wegwijzerbijkanker.nl of bekijk de lanceringsvideo.