8 februari 2021

SG Erik Gerritsen krijgt inkijkje in innovatietraject thuismonitoring

In het kader van de Slimme Zorg Estafette bracht Secretaris-Generaal Erik Gerritsen op 4 februari een digitaal bezoek aan het Nijmeegse Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ). Het bezoek stond in het teken van CWZ Thuis, een applicatie voor zorg en ondersteuning op afstand.

CWZ Thuis

Tijdens het werkbezoek van SG Erik Gerritsen gaf het projectteam van CWZ Thuis een presentatie over thuismonitoring in de praktijk. Het team herontwerpt bestaande zorgpaden met een doorlooptijd van 2,5 maand. CWZ Thuis is samen met de patiënt ontwikkeld om zorg en ondersteuning op afstand te kunnen bieden.

Visuele weergave van aanwezigen
© CWZ

Huisartsen zijn vanaf het begin betrokken bij de implementatie van CWZ Thuis. Patiënten die na een jaar geen afwijkende waarden ervaren, worden namelijk weer terugverwezen naar de huisarts. De patiënt kan de app wel blijven gebruiken en meenemen naar de huisarts als zijn waarden achteruit gaan. En de huisarts kan de patiënt indien nodig weer doorverwijzen naar de specialist.

De app wordt al ingezet bij meer dan 800 patiënten, waaronder astma-, COPD-, diabetes- en hartpatiënten. Ook patiënten die corona hebben gehad, pijn hebben na een operatie of een darmoperatie hebben gehad, kunnen (na)zorg ontvangen via de app.

Zorg voelt dichtbij en veilig

Niet alleen de professionals kregen tijdens het werkbezoek het woord. Ook een patiënt was aanwezig om zijn ervaring met CWZ Thuis te delen. Meneer De Wit is astmapatiënt en gebruikt de app met veel plezier. Voor hem voelt deze manier van zorg ontvangen dichtbij en veilig. Hierdoor ervaart hij meer rust en stabiliteit. “Je voelt je als het ware deelgenoot en geen patiënt.”

Hij doet zelf zijn metingen, vult de astmavragenlijst in en verzorgt zijn medicatie. Alle informatie komt terecht bij het callcenter van CWZ, dat bemenst wordt door geneeskundestudenten. Als er een afwijking wordt aangetroffen, wordt meneer De Wit direct gebeld door het callcenter. Indien nodig worden de gegevens doorgestuurd naar specialisten bij het ZZG zorggroep en/of CWZ. De specialist adviseert de medewerker van het callcenter of grijpt zelf in.  

Hand houdt een telefoon vast waarop je de applicatie CWZ Thuis ziet
© CWZ

Voordelen voor patiënt en professional

Dankzij CWZ Thuis hoeven patiënten alleen naar het ziekenhuis als het echt nodig is. Dit scheelt hen tijd en energie, wat zeker voor de kwetsbare patiënt prettig is. Daarnaast ontvangt de patiënt nu 24 uur per dag zorg in plaats van drie keer tien minuten per jaar. Maar niet alleen de patiënt ervaart voordelen. Ook medewerkers hebben meer plezier in hun werk. Een longarts vertelt: “Je krijgt hier zoveel positieve energie van en het is ontzettend leuk om ook met andere specialismen samen te werken.”

Volgens de longarts is haar werk ook leuker geworden. Dankzij zulke slimme innovaties als deze hoeft de arts geen zestien patiënten in een ochtend meer in te passen. Dit kan teruggebracht worden naar acht patiënten, zodat ze per patiënt 30 minuten de tijd heeft. Hierdoor kan ze patiënten ook gerichter coachen om hun eigen regie te vergroten.

Nauwere samenwerking

CWZ Thuis heeft geleid tot een nauwere samenwerking tussen CWZ en ZZG zorggroep. Medewerkers kunnen gemakkelijker elkaars expertise zien en benutten. Dit leidt weer tot het sneller uitrollen van nieuwe ideeën tussen de organisaties. Ook ziet CWZ toeleverancier Luscii en financier VGZ niet als leverancier of financier, maar als strategische partners. Dit geeft een andere dynamiek aan de samenwerking.

Spannende ambities

Op wereldkankerdag lanceerde CWZ de nieuwste variant voor longkankerpatiënten. De komende tijd zal CWZ Thuis bij nog meer zorgpaden worden ingezet.

Het ziekenhuis heeft verreikende ambities als het gaat om digitale vernieuwingen in het kader van de Juiste Zorg op de Juiste Plek. Het projectteam zou het mooi vinden als zij in de toekomst ook andere disciplines zoals fysiotherapeuten kunnen betrekken. Sommige ambities vinden ze wel spannend, omdat de scheidslijn tussen de eerste en tweede lijn steeds meer fluïde wordt door digitale innovaties. 

CWZ en haar partners laten zien dat innoveren en opschalen kan. En dat je in zulke hectische tijden zelfs een versnelling kan maken. SG Erik Gerritsen was verrast en verheugd over het enthousiasme en de inspanningen van het team, maar begreep de ondervonden uitdagingen.

Slimme Zorg Estafette

De hele maand februari staat in het teken van de Slimme Zorg Estafette. In alle domeinen van zorg en welzijn wordt volop geïnnoveerd en geëxperimenteerd met nieuwe (digitale) technologieën. Dat is ook hard nodig, want de zorg staat de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van toegankelijkheid, organiseerbaarheid en betaalbaarheid. Om slimme zorg en innovatie een stap verder te brengen vinden er, naast lokale activiteiten, ook regionale bijeenkomsten plaats tijdens de Slimme Zorg Estafette. Na vier weken boordevol inspiratie en uitwisseling is er op 4 maart 2021 een afsluitende landelijke bijeenkomst om alle inzichten en kansen bij elkaar te brengen. 

Lees ook

Het nieuwsartikel van CWZ over het werkbezoek