Leidse zorprofessionals leren geldzorgen beter herkennen

In de pilot Samen Duurzaam Helpen werkt de stichting Voor Elkaar Leiden aan betere hulp aan mensen met geldzorgen. Inwoners kunnen binnenlopen bij de spreekuren ‘Papier en Geld’ voor advies over administratie en financiën. Tegelijk stimuleert de stichting professionals in zorg en welzijn om geldzorgen te signaleren en door te verwijzen naar het spreekuur en SchuldHulpMaatje.

Cliënt in gesprek met hulpverlener van Voor Elkaar Leiden
© Voor Elkaar Leiden, Destimotus

De schuldhulp begint vaak vanuit een concrete vraag, een brief of een lastige mail. Langzaam komen dan persoonlijke verhalen naar boven. Er is ook een ‘potjescheck’: laat iemand beschikbare voorzieningen liggen?

Voor Elkaar Leiden is een grote speler op het gebied van non-profit vrijwilligerswerk. Armoede, eenzaamheid, participatie via werk, het komt allemaal langs. In 2024 heeft de stichting zo’n tweeduizend Leidenaren geholpen. Een van de pijlers is SchuldHulpMaatje, dat een programma ‘Gezond met geld’ kent. Onder dat programma vallen onder meer inloopspreekuren zoals ‘Papier en Geld’.

Laagdrempelig spreekuur

De spreekuren zijn op locaties waar al buurtinteractie is, zodat de drempel om binnen te lopen laag is. Denk aan buurtcentra, maatschappelijke centra of vrouw- en kindcentra. “Het is niet spannend, want je kunt het gebouw om tien redenen binnenlopen”, zegt directeur Angela de Jong van Voor Elkaar Leiden. “Zo hopen we steeds meer mensen met (beginnende) financiële zorgen op tijd te bereiken en zo ook gezondheidsproblemen te verminderen of te voorkomen. In Leiden, en later in meer gemeenten.” 

De wijken en locaties zijn gekozen op basis van data, legt De Jong uit. “We hebben een dashboard waarop we kunnen zien in welke wijk financiële zorgen het meest voorkomen. Leiden Mors sprong er een tijd geleden duidelijk uit. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en het Achterstandsfonds besloten vervolgens daar het inloopspreekuur ‘Papier en Geld’ te financieren.”

Angela de Jong
© Voor Elkaar Leiden, Angela de Jong

Samen signaleren

Vanuit de inloopspreekuren zocht Voor Elkaar Leiden de verbinding met andere professionals en locaties. Samen signaleren, dat is het idee. De Jong: “We benaderden zorg- en welzijnspartijen om hen bewust te maken van de noodzaak. We bieden diverse trainingen voor medewerkers van deelnemende organisaties om signalen te herkennen. We geven voorbeelden en leggen onder meer uit hoe houding en stemgebruik veranderen bij schaamte en stress. Gedrag en psychologie dus.”

Als iemand eenmaal in beeld is bij SchuldHulpMaatje, kan de start er verschillend uitzien. De Jong: “We beginnen vaak vanuit een concrete vraag, een brief of een lastige mail. We vragen door naar de thuissituatie en het dagelijks leven. Langzaam komen dan persoonlijke verhalen naar boven. Het wordt steeds duidelijker waar we echt kunnen helpen en het verschil voor iemand kunnen gaan maken. We doen ook een ‘potjescheck’: laat iemand beschikbare voorzieningen liggen?”

Gezondheidsklachten en financiële zorgen gaan vaak samen

De Jong vertelt over de oorsprong van de pilot: “We concludeerden dat we een aanvulling kunnen zijn op de zorg- en welzijnssector. Die professionals en vrijwilligers komen al achter de voordeur. Dan komen financiële zorgen soms ter sprake. En gezondheidsklachten en financiële zorgen zijn vaak verweven, denk aan stress of slaapproblemen. Ons beeld is dat professionals zich hier nog veel bewuster van kunnen worden.”

Ze geeft een voorbeeld: “Een inwoner komt bij de apotheker met een recept voor een zalfje. De apotheker pakt het voorgeschreven medicijn. Maar de inwoner kan vervolgens de benodigde 16 euro niet betalen, verzint een smoes en vertrekt zonder de zalf. En dus zonder behandeling.”

Te kleine voetbalschoenen

“Of denk aan de voetbalclub. Een kind draagt te kleine schoenen, en de trainer merkt dat op. De ouders doen alsof ze nog geen tijd hadden om nieuwe te kopen. Maar in werkelijkheid kunnen ze het niet betalen. Schaamte en stress zorgen ervoor dat mensen zich terugtrekken. Ze isoleren zich en denken negatiever, wat leidt tot gezondheidsproblemen.

“Wij willen daar ook zijn — waar de apotheker en de trainer zijn — zodat signalen direct worden opgepikt. En we die inwoner kunnen aanbieden om te helpen.”

Zorgkosten voorkomen

Het voorkomen van financiële problemen is in de eerste plaats belangrijk voor de persoon zelf. Maar ook andere partijen hebben baat bij het voorkomen van geldzorgen, zegt De Jong. “Huisartsen zien vaak mensen met psychosomatische klachten, waarbij financiële zorgen spelen. De zorgverzekeraar en de gemeente hebben ook een belang: als je er niet vroeg bij bent, stijgen de zorgkosten uiteindelijk.”

Cliënt met hulpverlener kijken naar laptop
© Voor Elkaar Leiden, Destimotus

Meefietsen naar werk

Een belangrijk onderdeel van de pilot was het betrekken van andere professionals en locaties. De Jong: “We pitchten overal waar mogelijk, maar deze mensen hebben het druk. Dus belden we als ze in de auto zaten, lunchten mee op locatie, enzovoort. Ik ben zelfs een keer om 7 uur ’s morgens met een huisarts in de regen meegefietst naar zijn werk om uit te leggen wat we doen. De praktijk is nu een van onze verwijzers.”

De Jong probeert zo goed mogelijk aan te sluiten bij de drukke realiteit van de zorg- en welzijnssector. “Het heeft geen zin te vragen of ze willen aangeven wanneer de flyers op zijn. Dat doen ze niet. Je moet zelf regelmatig flyers op de balie leggen. Ze willen het beste voor hun cliënten, maar hebben weinig tijd. Het is geen onwil. Aangesloten organisaties moeten geen extra handelingen hoeven doen. Geen administratieve last. Signaleren en doorverwijzen, dat is het. Maak het zo makkelijk mogelijk voor partners.”

Eigen initiatief

“We willen dat iemand met financiële zorgen uiteindelijk zelf het initiatief neemt om met ons in contact te komen. Maar een fysiotherapeut kan bijvoorbeeld wel aangeven dat er laagdrempelige hulp beschikbaar is. Die hoeft dan alleen onze stichting te mailen met naam en telefoonnummer. De fysio is daarna niet meer betrokken en ontvangt geen rapportages.

“Onze stichting zit door de hele stad. Zo hopen we in Leiden, en later in meer gemeenten, steeds meer mensen met (beginnende) geldzorgen vroegtijdig te bereiken, zodat de problemen niet uit de hand lopen en ze aan een oplossing kunnen werken. En zo ook gezondheidsproblemen te verminderen of te voorkomen.”

 Tips voor andere initiatieven en vrijwilligers

Vereniging SchuldhulpMaatje

Met zo’n 3500 vrijwilligers helpt Vereniging SchuldHulpMaatje Nederland landelijk mensen met geldzorgen en schulden. Medeoprichter Peter Rijsdijk is trots op het vroege stadium waarin mensen met een financiële hulpvraag in beeld zijn: “We zijn aanwezig in kwetsbare wijken. Die komen vanuit onze Postcode Preventie Aanpak data (AVG proof verzameld). Onze vrijwilligers zijn professioneel opgeleid om hulp te kunnen bieden, maar zijn tegelijkertijd ook gewoon dorps- of buurtgenoten. We merken dat ze sneller vertrouwd worden dan formele instituties. Steeds meer hulpverleners vertrouwen onze vrijwilligers en weten gericht door te verwijzen.”

Meer over SchuldHulpMaatje