Gezond Leven in Amsterdam: ‘Als je het duurzaam en robuust wilt maken, moet je het regelen in beleid’
De gemeente Amsterdam werd wereldnieuws toen ze in 2018 als eerste stad een verbod op kindermarketing voor ongezonde voeding invoerde. In het grote geheel is het een druppel op de gloeiende plaat, zegt Karen den Hertog, hoofd van de afdeling Gezond Leven bij de gemeente. âMaar wel een belangrijke druppel. Want zoân verbod heeft politiek en maatschappelijk impact. Het is een stap naar een landelijk verbod en wij en andere gemeenten kunnen blijven leren van de lessen in zoân proces.â
In het verleden zorgde de introductie van riolering en vaccinaties voor radicale verbeteringen in de volksgezondheid. Maar die tijd van echte gamechangers lijkt voorbij. Daarvoor is het terrein van de publieke gezondheidszorg te complex geworden. Beter is het die complexiteit te omarmen en van daaruit te handelen. Juist dĂĄt is de gamechanger van onze tijd, schreven Karen den Hertog en haar coauteurs in hun prijswinnende essay voor het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen in 2022.
Telkens aanpassen
Den Hertog weet uit eigen ervaring wat âde complexiteit omarmenâ is en vraagt. Ze werd geboren met meerdere handicaps. Dat dwingt haar tot zich telkens moeten aanpassen aan voortdurend veranderende omstandigheden. âHet dagelijks omarmen en benutten van die complexiteit stelt me juist in staat om de dingen te doen die me te doen staan.â
Vertaald naar haar werk als hoofd Gezond Leven in Amsterdam betekent het: niet doen aan symptoombestrijding en individuele oplossingen, maar zoeken naar structurele oplossingen voor alle Amsterdammers.
Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding
Zo kwam het dat Amsterdam zich in 2015 als eerste Nederlandse gemeente aansloot bij de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. Een beweging waarvoor, zegt Den Hertog, ook politieke leiders hun nek durven uitsteken. Toen Amsterdam in 2018 als eerste stad in de wereld reclame voor ongezonde producten voor kinderen op metrostations verbood, was dat wereldnieuws. Â
Den Hertog: âAls je die inperking van kindermarketing in je beleid hebt geregeld, ben je er nog niet. Ten eerste willen we nog steeds dat er landelijke wet- en regelgeving komt. Ten tweede moet je je beleid ook kunnen uitvoeren en handhaven. Dat betekent dat je goed moet aanhaken bij andere beleidsafdelingen binnen de gemeente en dat je juridisch sterk staat als voedingsproducenten met reclames komen die volgens hen toch net géén kindermarketing zijn. De afgelopen jaren waren een tijd van pionieren en onze neus stoten. We hebben hier veel van geleerd en delen dit graag, zodat deze ervaringen door andere gemeenten benut kunnen worden.â
Goed prioriteren en afwegen
Dat is niet een kwestie van één keer met je collegaâs bij elkaar komen en dan is het geregeld, zegt ze: âDe gemeente Amsterdam is een moloch. Vanuit alle beleidsterreinen zijn er wensen en dingen die moeten gebeuren. Voor je het weet heb je tien pagina's vol bullets met subsidiecriteria. Dat is natuurlijk niet te doen voor onze partners. Je moet dus met elkaar heel goed prioriteren en zorgen dat het ook politiek goed afgewogen is. Collega's in de stadsdelen, die al die subsidieaanvragen beoordelen, moet je ook faciliteren. Zij komen met vragen als: hoe moet ik die regeling operationaliseren? Hoe moet ik toetsen? Als de locatiemanager zegt dat het niet kan, wat moet ik dan?â
Het is, zegt ze, een proces waarin je met elke evaluatie, elke nieuwe aanbesteding, elke nieuwe formulering, een stap dichter bij de situatie komt waarin een fysiek en sociaal gezonde leefomgeving gewoon normaal is. Â
âDie gezonde leefomgeving moet duurzaam en robuust zijn. Het moet niet instorten als die ene locatiemanager vertrekt, of als de buurtsportcoach met zwangerschapsverlof gaat. Daarom is goed beleid zo belangrijk. Goed doordachte subsidiekaders, heldere huisregels, duidelijke randvoorwaarden die niet in de weg zitten maar helpen. Zodat je met elkaar een ecosysteem creĂ«ert waarin iedereen heel goed snapt wat haar of zijn rol is. En elke Amsterdammer eerlijke kansen heeft om gezond op te groeien en leven. Daar geloof ik in en sta ik voor.â
Tips
- De publieke gezondheidszorg is zo complex geworden dat je die complexiteit het beste kunt omarmen om van daaruit te handelen
- Doe niet aan symptoombestrijding en individuele oplossingen, maar zoek naar structurele oplossingen voor alle inwoners
- Zorg dat je beleid voor een fysiek en sociaal gezonde leefomgeving aansluit bij actuele politieke en maatschappelijke themaâs
- Om je beleid ook te kunnen uitvoeren en handhaven, moet je ook juridisch sterk staan
- Voor een gezonde leefomgeving die duurzaam en robuust is, heb je nodig: goed beleid, goed doordachte subsidiekaders, heldere huisregels en duidelijke randvoorwaarden die niet in de weg zitten maar helpen
- Creëer met elkaar een ecosysteem waarin iedereen heel goed snapt wat haar of zijn rol is.