12 mei 2025

Patiënten begrijpelijk informeren in beeld en geluid

Ralph Koppers is longarts in het Frisius MC Leeuwarden. In zijn eigen praktijk zag hij dagelijks hoeveel moeite sommige patiënten hebben om moeilijke, medische informatie te snappen. Dit bracht hem ertoe om Indiveo te ontwikkelen, om patiënten begrijpelijk te informeren in beeld en geluid. Veel zorgverleners maken inmiddels gebruik van het systeem. “We vragen steeds meer van patiënten: zelfredzaamheid, gedrag aanpassen, thuis handelingen verrichten of metingen doen, enzovoorts. Dan moet je hen ook zo goed mogelijk ondersteunen.”

Ralph Koppers
© Indiveo, Ralph Koppers

Hoe werkt Indiveo?

"Via de voorlichtingsmodules met animaties van Indiveo informeren we patiënten beeldend en begrijpelijk. In de Indiveo-bibliotheek zitten honderden modules of ‘Divi’s’ waarin medische informatie en instructies helder worden uitgelegd. Het resultaat is dat patiënten en cliënten de informatie begrijpen én zorgverleners minder tijd nodig hebben om uit te leggen. Die hebben daardoor meer tijd voor échte zorg en betrokkenheid."

Hoe is de start van het bedrijf verlopen?

"Indiveo is ontstaan vanuit mijn interne drive om patiënten te helpen. We hadden een duidelijk idee over hoe we patiëntinformatie wilden vormgeven. Hiermee zijn we naar Zorgverzekeraar de Friesland gegaan voor subsidie. Die kregen we en vanaf toen konden we bouwen aan ons product. Omdat ik een Friese Maatschap van longartsen zit, konden we dit vervolgens testen op de polikliniek longziekten in de vier Friese ziekenhuizen. Zowel patiënten als zorgverleners reageerden positief. Dat was een stimulans om door te gaan." 

Hoe heeft het product zich verder ontwikkeld?

"In de eerste fase waren we met z’n vijven: een vormgever, een illustrator/animator, twee programmeurs en ikzelf. De fase daarna is uitdagend en (blijvend) intensief. Het product moet zich ontwikkelen en dat is afhankelijk van de kwaliteit en kennis in de teams binnen de eigen organisatie. Het vinden van goede medewerkers is een uitdaging.

"Daarnaast moet de buitenwereld geïnformeerd worden over je product en de meerwaarde inzien van beeldende patiënteducatie. Die meerwaarde zit niet alleen in verbetering van de kwaliteit van zorg. Je moet ook aantonen dat je product financieel een goede investering is. Hiervoor verzamelen we use-cases uit de praktijk." 

Screenshot van video van Indiveo
© Indiveo

Hoe draagt Indiveo bij aan de doelstellingen van het IZA?

"Digitalisering in de zorg is een van de middelen om de IZA-doelstellingen te bereiken. Vanuit dat perspectief is het belangrijk dat je product aansluit bij de digitale applicaties en tools die reeds gebruikt worden in het veld. Daarom is het belangrijk om niet alleen begrijpelijke content in onze bibliotheek te hebben, maar een ook technisch platform dat deze integraties en koppelingen met andere digitale systemen faciliteert. Vandaar ook de belangrijke rol voor het ICT-team binnen Indiveo."

Wat hebben andere zorgverleners aan Indiveo?

"Samenwerken in de zorg is een steeds belangrijker thema. ‘Not invented here’ wordt in de zorgsector steeds vaker vervangen door ‘proudly copied from’. Indiveo faciliteert deze beweging doordat alle zorgverleners in Nederland onze universele bibliotheek kunnen gebruiken. Elk ziekenhuis kan de informatie in de modules naar eigen behoefte aanpassen. Zodoende heeft de informatie de couleur locale en kunnen patiënten zien dat het van hun eigen vertrouwde ziekenhuis komt." 

Hoe zie je de toekomst?

"Onze ambitie is dat alle mensen in kwetsbare situaties toegang hebben tot begrijpelijke informatie. Indiveo zit nu in een snelle groeifase. Steeds meer ziekenhuizen zien de kracht van effectieve informatie. Daarnaast zijn we actief in het sociale domein. Goede zorg begint bij een patiënt die betrokken is en begrijpt wat hem of haar te wachten staat. Begrijpelijke patiëntinformatie is hiervoor het fundament. We zien dat ook terug in de reacties van patiënten die we via ons platform krijgen."