E-healthweek: JZOJP bezoekt innovatiemarkt Ikazia ziekenhuis

Het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam liet patiënten en medewerkers vandaag kennismaken met e-health op een innovatiemarkt. Het team van de Juiste Zorg op de Juiste Plek bezocht de markt en sprak met de innovatiegroep van het ziekenhuis.

De behandelpad-app

Behandelpad-app ondersteunt patiënt tijdens behandeling

Voor het Ikazia ziekenhuis is innoveren een belangrijke manier om nog betere zorg te leveren. Ze hebben al verschillende e-healthoplossingen met succes ingevoerd. Sinds enige tijd werkt Ikazia met de Behandelpad-app. Met deze app krijgen patiënten inzicht in hun zorgpad en ontvangen ze afspraakmeldingen, instructies ter voorbereiding op een operatie en kunnen ze direct communiceren met hun zorgverlener. De app wordt al ingezet voor totale heup- en knieprotheses en bij angiografieën.  

Vitale functies monitoren met slimme pleister

Kun je met een pleister voorkomen dat mensen zieker worden? Bij Ikazia denken ze van wel. Op de verpleegafdeling loopt een pilot met Sensium, een slimme, draadloze pleister die vitale functies van patiënten elke twee minuten meet. De verpleegkundigen ontvangen automatisch een melding wanneer er veranderingen in de vitale functies optreden. De verpleging krijgt daarmee een duidelijker totaalbeeld van de toestand van de patiënt en kan in overleg met de behandelend arts sneller bijsturen als dat nodig is.

Innovatiegroep brengt medewerkers samen om verder te denken

Om vernieuwende zorg van de grond te krijgen, is in het Ikazia ziekenhuis een innovatiegroep samengesteld. Medewerkers uit alle lagen van de organisatie bundelen de krachten om buiten de gebaande paden te werken aan oplossingen. Roos van Bemmel is projectleider ICT en lid van de innovatiegroep. Een van de uitdagingen voor de groep is achterhalen welke knelpunten medewerkers ervaren. Van Bemmel: ‘Medisch personeel heeft het heel druk met dagelijkse en aanvullende werkzaamheden. Toch proberen we steeds nieuwe manieren te bedenken om deze groep collega’s te bereiken en te betrekken.’

Wennen aan e-health

Wanneer er nieuwe (digitale) innovaties ingevoerd worden, is het soms wennen voor patiënten en medewerkers. Ook zitten taalbarrières sommige patiënten in de weg om snel hun weg te vinden in de zorg. De afdeling communicatie van het Ikazia ziekenhuis speelt hier een belangrijke rol in. Zij proberen de informatie zo toegankelijk mogelijk te maken door handige hulpmiddelen te bedenken waarmee alle patiënten uit de voeten kunnen in hun zorgproces. In Ikazia leert de ervaring dat zowel medewerkers als patiënten e-health uiteindelijk omarmen en tevreden zijn over wat het hen biedt.