Wachttijd in beeld met SEH-app
De Spoedeisende Hulp (SEH) is een hectische omgeving. Het kan voor patiënten en hun familie voelen alsof ze alleen maar aan het wachten zijn, terwijl er achter de schermen toch veel gebeurt. Het Rotterdamse Ikazia ziekenhuis heeft daarom een app ontwikkeld waarmee patiënten en naasten kunnen zien wat ze kunnen verwachten op de SEH.
Beter geïnformeerd, minder frustratie
De SEH-app van Ikazia geeft een indicatie van de wachttijd op basis van de tijd van aankomst, urgentiekleur en het specialisme. Ook biedt de app een kijkje in wat er gebeurt tijdens een bezoek aan de SEH. De patiënt kan precies zien waar hij of zij zich in het proces bevindt. Tenslotte bevat de app handige informatie, bijvoorbeeld over voorzieningen, kosten en rechten en plichten. Zo weet de patiënt precies waar hij aan toe is.
Grote animo
Het idee om de app in te zetten is ontstaan op de werkvloer. Een verpleegkundige had gehoord over de app, die oorspronkelijk in het Albert Schweitzer ziekenhuis is bedacht. Verschillende stakeholders binnen Ikazia bogen zich vervolgens over het idee. De animo onder medewerkers en artsen bleek groot. Na een ontwikkeltraject van anderhalf jaar was de SEH-app van Ikazia een feit.
Tip: maak medewerkers enthousiast
Een van de succesfactoren in de ontwikkeling van de SEH-app was de bevlogenheid van de medisch coördinator / (trauma)chirurg. Die was vanaf het begin enthousiast en promootte de app actief op de SEH, in de SEH-commissie en bij zijn collega-medisch-specialisten. Ikazia wil anderen dan ook meegeven dat een project als dit valt of staat met de betrokkenheid van medewerkers en artsen.
Meer informatie
Kijk op Ikazia.nl
Contactgegevens
Meer weten? Neem contact op met de initiatiefnemer.
Waar: Rotterdam
Betrokken organisaties:
- Ikazia ziekenhuis
- Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA)
- Patient Journey App