Wachttijd in beeld met SEH-app

De Spoedeisende Hulp (SEH) is een hectische omgeving. Het kan voor patiënten en hun familie voelen alsof ze alleen maar aan het wachten zijn, terwijl er achter de schermen toch veel gebeurt. Het Rotterdamse Ikazia ziekenhuis heeft daarom een app ontwikkeld waarmee patiënten en naasten kunnen zien wat ze kunnen verwachten op de SEH. 

Ingang Spoedeisende Hulp Ikazia ziekenhuis
© Ikazia

Beter geïnformeerd, minder frustratie

De SEH-app van Ikazia geeft een indicatie van de wachttijd op basis van de tijd van aankomst, urgentiekleur en het specialisme. Ook biedt de app een kijkje in wat er gebeurt tijdens een bezoek aan de SEH. De patiënt kan precies zien waar hij of zij zich in het proces bevindt. Tenslotte bevat de app handige informatie, bijvoorbeeld over voorzieningen, kosten en rechten en plichten. Zo weet de patiënt precies waar hij aan toe is.

Grote animo

Het idee om de app in te zetten is ontstaan op de werkvloer. Een verpleegkundige had gehoord over de app, die oorspronkelijk in het Albert Schweitzer ziekenhuis is bedacht. Verschillende stakeholders binnen Ikazia bogen zich vervolgens over het idee. De animo onder medewerkers en artsen bleek groot. Na een ontwikkeltraject van anderhalf jaar was de SEH-app van Ikazia een feit.

Tip: maak medewerkers enthousiast 

Een van de succesfactoren in de ontwikkeling van de SEH-app was de bevlogenheid van de medisch coördinator / (trauma)chirurg. Die was vanaf het begin enthousiast en promootte de app actief op de SEH, in de SEH-commissie en bij zijn collega-medisch-specialisten. Ikazia wil anderen dan ook meegeven dat een project als dit valt of staat met de betrokkenheid van medewerkers en artsen.

Meer informatie

Kijk op Ikazia.nl

Contactgegevens

Meer weten? Neem contact op met de initiatiefnemer.

Waar: Rotterdam

Betrokken organisaties:

Deel deze pagina