Pacemaker controlestraat snel en veilig in coronatijd

Om de zorg in coronatijd toegankelijk te houden voor hartpatiënten, bedacht het St. Antonius Ziekenhuis een manier om pacemaker- en ICD-controles veilig en patiëntvriendelijk buiten het ziekenhuis uit te voeren. In de controlestraat kunnen patiënten met de auto snel hun pacemaker of ICD laten checken.

Medewerker van St. Antonius staat klaar om de pacemaker van een patiënt in een auto te controleren.
© St. Antonius Ziekenhuis

Controle en uitslag in de auto

De controlestraat bevindt zich naast het St. Antonius, locatie Nieuwegein. Patiënten komen op afspraak met de auto en rijden door de controlestraat. Daar worden ze verwelkomd door een medewerker die de pacemaker via het autoraam uitleest met behulp van een tablet met uitleesapparatuur. De gegevens worden vanaf de controlestraat via een veilige verbinding verzonden naar de cardiomeettechnicus in het ziekenhuis, die het beoordeelt en de uitslag binnen 15 minuten doorgeeft. Bij geen bijzonderheden kan de patiënt direct doorrijden naar huis. Als nader onderzoek nodig blijkt, kan de patiënt alsnog terecht op de poli in het ziekenhuis.

Zorg toegankelijk houden

De controlestraat is één van de creatieve oplossingen die het ziekenhuis inzet om de zorg toegankelijk te houden in tijden van corona. Op deze manier kan de patiënt zorg krijgen op een veilige manier, terwijl het aantal mensen dat het ziekenhuis ingaat, beperkt blijft. Het ziekenhuis heeft in twee controlerondes in november 2020 en maart 2021 ongeveer 500 hartpatiënten gezien. De controlestraat zorgt voor grote tevredenheid onder patiënten en begeleiders. Met name gemak en snelheid scoren hoog. Patiënten ervaren de controlestraat als veel minder belastend dan de controle in het ziekenhuis.

Grote patiëntbetrokkenheid

Medewerkers, maar ook patiënten zijn actief betrokken bij het bedenken en uitwerken van het hele proces rondom de controlestraat. Van uitnodigingsbrief tot inrichting van de straat. Ook is het hele traject samen met patiënten getest tijdens een pilotdag. De feedback van die patiënten is meegenomen in de definitieve uitvoering. Aan alle patiënten in november is bovendien gevraagd een feedbackformulier in te vullen tijdens de wachttijd. Die feedback is weer meegenomen bij het organiseren van de tweede controleronde in maart. 

Meer informatie

Kijk op Antoniusziekenhuis.nl

JZOJP doen we samen
Stel je vraag aan de initiatiefnemer

Wil je meer weten over dit praktijkvoorbeeld? We brengen je graag in contact met de initiatiefnemer. Mail je contactverzoek via de knop hieronder en we sturen je binnen 2 werkdagen de contactgegevens door.

Mail je verzoek

Over dit initiatief

Waar: Nieuwegein

Betrokken organisaties:


Deel deze pagina