Meer tijd voor patiënten dankzij vaste vergoeding

Net als veel andere huisartsen, liep Hans Peter Jung tegen een probleem aan: hij had te weinig tijd voor zijn patiënten. Daarom nodigde hij zorgverzekeraar VGZ uit in zijn praktijk. Daar liet hij zien hoe waardevol het voor patiënten is om echt gehoord te worden door hun huisarts. Met VGZ sprak hij vervolgens een vast bedrag af per patiënt, in plaats van een bedrag per consult. Hierdoor kan Hans-Peter zijn patiënten de tijd en aandacht geven die zij verdienen. Zo heeft hij niet alleen zijn passie voor het vak teruggevonden, maar ook gezorgd voor minder doorverwijzingen en meer patiënttevredenheid.

Van kwantiteit naar kwaliteit

De gebruikelijke manier van financiering is gebaseerd op abonnementstarieven, gecombineerd met het aantal consulten dat plaatsvindt. Dit stimuleert huisartsen om zo veel mogelijk patiënten te zien op een dag. Het gevolg is dat elke patiënt maar weinig tijd krijgt, waardoor er vaak onvoldoende ruimte is om onderliggende problemen helder te krijgen. Dat maakt het inzetten van een goede vervolgbehandeling lastig, waardoor patiënten bijvoorbeeld onnodig worden doorverwezen.

Door een vast bedrag per patiënt af te spreken, vervalt deze financiële prikkel. Daarnaast is in overleg met de verzekeraar de praktijkgrootte teruggebracht tot 1810 patiënten per fulltime huisarts, in plaats van 2300 patiënten. Om toch alle patiënten te blijven bedienen, stelde de praktijk een waarnemend arts aan. Door deze maatregelen heeft de huisarts weer voldoende tijd voor zijn patiënten. ‘‘Feitelijk hebben we de ruimte gecreëerd om meer tijd per patiënt te mogen inzetten,’’ vertelt Hans Peter. ‘‘Deze extra tijd gebruiken we om de patiënt zijn verhaal te laten doen. Als je mensen daar de tijd voor geeft, krijg je een totaal ander consult. Met totaal andere uitkomsten.’’

Ruimte voor de positieve gezondheidsbenadering

Maar meer tijd voor de patiënt is volgens Hans Peter niet het enige waardoor er in zijn praktijk iets is veranderd. ‘‘Wanneer je meer tijd hebt maar hetzelfde blijft doen, leidt dat gewoon tot veel extra werk. Niet tot een wezenlijk andere aanpak. Maar doordat wij meer tijd hadden, ontstond de ruimte voor de positieve gezondheidsbenadering.’’ In deze benadering draait het om de mens als geheel, niet alleen om de klacht waarvoor de patiënt komt. ‘‘Wij gingen echt andere vragen stellen. Als je eerst kijkt wat iemands zorgen en behoeftes zijn, dan kun je meteen op dat spoor mee. Zo krijg je totaal andere uitkomsten.’’ Een van die uitkomsten is dat patiënten in Hans Peters praktijk minder vaak worden doorverwezen naar het ziekenhuis. Daarnaast is de patiënttevredenheid toegenomen en heeft de huisarts weer plezier in zijn werk.

Tip voor collega's: neem de tijd als het nodig is

De pilot waaraan Hans Peter deelnam, heeft VGZ inmiddels uitgebreid naar 3 andere huisartspraktijken in de Noordelijke Maasvallei en naar de regio Noord-Holland-Noord. Maar ook zonder deelname aan de pilot is het volgens Hans Peter mogelijk om als huisarts het verschil te maken. ‘‘Binnen het contact met de patiënt kun je al heel veel dingen doen. Dingen die je werk een stuk leuker maken en waar de patiënt je dankbaar voor kan zijn. Heel simpel, als je het gevoel hebt bij een patiënt dat je met iets meer tijd echt een verschil kan maken, laat dat dan even gebeuren. Je zal daarna misschien even moeten bikkelen om die tijd in te halen, maar dan heb je wel de patiënt geholpen.’’

Meer informatie

Contact

Heeft u nog andere vragen? Neem dan contact op met:

Hans Peter Jung, hpjung@hapafferden.nl