Kortere wachttijden in de GGZ door hybride diagnostiek

De GGZ-instelling HSK Groep biedt haar cliënten “Hybride diagnostiek” aan. De werkwijze heeft geleid tot kortere wachttijden, een hogere cliënttevredenheid en lagere zorgkosten.

Vrouw schrijft op notitieblok in bijzijn van collega's
© HSK Groep

Onnodig wachten

In de praktijk wordt een aanzienlijk deel van de cliënten met een onjuiste indicatie doorverwezen naar de GGZ. Iemand die eigenlijk hulp nodig heeft in de Specialistische GGZ (SGGZ) komt bij de Basis GGZ (BGGZ) terecht of andersom. Hierdoor moet een cliënt nogmaals doorverwezen worden naar de juiste regiebehandelaar. Door de onjuiste indicatie en doorverwijzing moet de cliënt langer wachten en opnieuw zijn verhaal vertellen aan de nieuwe regiebehandelaar.

Intakeprocessen gelijktrekken

Volgens HSK Groep hoeft er geen verschil te zijn tussen de intake voor de BGGZ of de SGGZ. Zij hebben de intakeprocessen daarom zoveel mogelijk gelijk getrokken. In de hybride diagnostiek wordt pas bij de afronding van de intake vastgesteld of de behandeling in de BGGZ of SGGZ plaatsvindt. Als er sprake is van SGGZ, dan wordt er aanvullend een multidisciplinair overleg gevoerd. Dankzij deze aanpassing kan de cliënt snel starten aan de juiste behandeling en voorkom je een onnodige doorverwijzing.

Positieve resultaten

De cliëntwaardering van HSK is sinds de invoering van Hybride diagnostiek gestegen van een 8,7 naar een 9. De snelheid waarmee cliënten bij HSK kunnen starten met hun behandeling wordt als een positief punt genoemd in de cliëntbeoordelingen. Ook voor zorgverzekeraars is de werkwijze van HSK interessant: de kosten per cliënt zijn met ca. 10% afgenomen.

Contactgegevens

Waar: Landelijk

Betrokken organisatie: HSK Groep

Meer informatie

Kijk op Weg van de wachtlijst, Zorgverzekeraars Nederland of bekijk de infographic van VGZ.

Deel deze pagina