Hulp op afstand via de smart glass

In de zorg zijn er veel mogelijkheden voor smart glasses, ofwel slimme brillen: brillen met ingebouwde microfoon en camera. Verpleegkundigen kunnen bijvoorbeeld live meekijken met een mantelzorger, letterlijk vanuit diens oogpunt. Je bekijkt het camerabeeld via het scherm van je smartphone of tablet. Ook in de thuiszorg blijkt het waardevol: met zo’n bril kunnen artsen op afstand triage doen. Wijkverpleegkundige Eveline Peereboom van Argos Zorggroep legt uit hoe haar werk met behulp van de smart glass verandert.

Op zoek naar slimme oplossing

 ‘‘Steeds meer mensen hebben zorg nodig, steeds meer ouderen blijven thuis wonen en steeds meer mantelzorgers komen voor zorgtaken te staan. Tegelijkertijd hebben we een tekort aan verzorgenden en verpleegkundigen. Wij wilden onderzoeken of we dat gat kunnen vullen met moderne technologie.’’ Ze gingen experimenteren met een smart glass om mantelzorgers te ondersteunen. De mantelzorger droeg de bril en verpleegkundigen keken op afstand mee. Op deze manier konden zij de mantelzorger ondersteunen bij specifieke zorgtaken of de mantelzorger voorzien van nuttige tips en adviezen. Al snel bleek de bril breder inzetbaar. ‘‘We kwamen erachter dat we niet alleen mantelzorgers konden ondersteunen, maar ook zorgprofessionals. Van daaruit hebben we het project uitgebouwd.

Minder cliëntbezoeken

‘‘De bril blijkt erg waardevol in de thuiszorg. Een telefonisch consult wordt met beeld ondersteund en de medewerker hoeft niet meer uit te leggen wat hij ziet. De thuiszorgmedewerker neemt de bril bijvoorbeeld mee naar een cliënt met een grote wond die snel achteruitgaat. Ik kan dan gelijk even meekijken zonder dat ik ook langs moet komen om de wond te bekijken.’’ Medewerkers vinden het prettig. ‘‘Voorheen moesten ze telefonisch telkens situaties uitleggen. Hoe fijn is het als er direct iemand kan meekijken?’’

Triage op afstand

Ook de verpleeghuizen van Argos Zorggroep zetten de bril in. ’s Avonds na 17 uur moet onze arts bereikbaar zijn voor 5 huizen tegelijk. Als in 3 huizen iets speelt, moet die arts eigenlijk in 3 huizen tegelijk zijn. Nu doet hij triage met de smart glass. Hij kijkt direct mee via de brillen van de verpleging naar de 3 cliënten en beoordeelt zo waar hij met spoed heen moet en wat kan wachten.

Snelle inzet van hulp

Het grootste voordeel is dat de cliënt sneller geholpen is. Eveline benadrukt dat de bril het fysieke contact niet vervangt. ‘‘Het is nog steeds heel belangrijk om de cliënt gewoon lijfelijk te zien. Alleen kan de arts wel in een kortere tijd veel meer dingen regelen en alvast acties uitzetten. De arts zegt na het meekijken bijvoorbeeld: “Het is ontstoken, start maar alvast met antibiotica. Ik kom er zo meteen aan om de cliënt nog even te zien.’’

Mantelzorgers leren zorgvaardigheden

Oorspronkelijk ondersteunden ze mantelzorgers met de smart glass. Voor sommige mantelzorgers bleek dit goed te werken. Eveline: “Er was bijvoorbeeld een mevrouw die na een operatie een stoma kreeg. Zij mocht van het revalidatiecentrum naar huis, maar met thuiszorg om die stoma te verzorgen. Haar partner zei toen: ‘Kan ik dat niet zelf?’. Het revalidatiecentrum leerde hem wat hij moest doen en wij hielpen hem op afstand. Telkens als hij die stoma verzorgde, keken wij mee. Inmiddels is dat niet meer nodig, omdat hij nu zelf de deskundige is geworden.” De smart glass kan dus echt iets toevoegen in de mantelzorg. Ook ideaal bij acute situaties. “Mantelzorgers die met de smart glass werken, kunnen direct actie ondernemen als de stoma lekt. Ze hoeven niet te wachten op thuiszorg en kunnen gewoon verder met hun eigen leven.’’ 

Volledig veilig

‘‘We vonden het in het begin heel spannend hoe cliënten zouden reageren. Eigenlijk valt het enorm mee.” Eveline merkt dat kinderen van cliënten vaak kritisch zijn op de privacy. “We krijgen bijvoorbeeld vragen als: ‘Worden die beelden dan opgeslagen? Hangt mijn moeder dan straks ergens in een collegezaal als voorbeeld?’ Maar we kunnen hen snel geruststellen: met de smart glass komt een liveverbinding tot stand, waarvan de beelden niet worden opgeslagen.’’

Veelzijdig

De smart glass blijkt in de praktijk veelzijdig toepasbaar. “Bij Argos Zorggroep gebruiken we de brillen al bij de Medische Dienst, thuiszorg en voor het opleiden van leerlingen. We zijn net gestart met de inzet van de brillen bij gedragsconsulentschap en willen ook aan de slag met het gebruiken van de smart glasses bij wondrondes.”

Tip: begin bij de enthousiastelingen

Eveline geeft als tip om klein te beginnen. ‘‘De smart glass is nog zoiets nieuws, het blijkt spannend voor mensen om deze technologie te gebruiken. Ook kost het echt tijd om de smart glass op te nemen in je werkwijze. Probeer een klein clubje enthousiastelingen te motiveren om het te gebruiken en ervaring op te doen. Van daaruit kun je het verder uitrollen.’’ Eveline voegt toe dat er altijd mensen sceptisch zijn. ‘‘Het heeft daarom geen zin om als projectteam te vertellen hoe gaaf het is. Wat wel werkt is als hun directe collega’s vertellen hoe leuk het is en wat voor meerwaarde het kan bieden en hen dit laten ervaren.’’

Video’s

In de volgende video’s laat Argos Zorggroep zien hoe zij de smart glass voor verschillende doeleinden inzetten:

Contact

Wil je in contact komen met de initiatiefnemer? Klik dan hier.