Het ziekenhuis van morgen: minder stenen, meer bits en bytes

De sterk toenemende zorgvraag stelt ziekenhuizen voor een fikse opgave: hoe blijf je goede zorg leveren die ook nog eens betaalbaar is? Om een grote uitdaging aan te pakken, moet je groots denken, is de redenering van Noordwest Ziekenhuisgroep. Met vernieuwbouw van de twee hoofdlocaties, digitalisering op meerdere fronten en een intensieve samenwerking met regiopartners transformeren ze gestaag naar de juiste zorg op de juiste plek.

Digitalisering biedt patiënt meer regie

Foto van wapperende banieren van de Noordwest Ziekenhuisgroep
© Noordwest Ziekenhuisgroep

Welke zorg moet echt in het ziekenhuis, wat kan op afstand en welke zorg kan ondergebracht worden bij andere zorgaanbieders? En hoe geef je daarbij zoveel mogelijk de regie aan de patiënt? Deze vragen staan centraal in de visie van de Noord-Hollandse Noordwest Ziekenhuisgroep. Hoewel er binnen de organisatie een lange traditie bestaat van zinnige en passende zorg, viel er voor patiënten tot voor kort nog relatief weinig te kiezen op digitaal vlak. Daar komt nu verandering in met een veelomvattend digitaliseringsproject.

Fysiek ziekenhuis wordt kleiner

De reikwijdte en focus van de digitalisering zijn mede ingegeven door plannen voor een grootschalige verbouwing van de ziekenhuisgebouwen. Vanuit de wens voor een compacter fysiek ziekenhuis ontstond de noodzaak om het virtuele ziekenhuis juist uit te breiden. Om de ruimte en het beschikbare personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten, moeten alle aspecten van een ziekenhuisbezoek straks digitaal ondersteund zijn, van afspraak tot anamnese tot triage. Dit is een transformatie die alle zorgprocessen raakt, waarin alle medewerkers meegenomen moeten worden. Bekijk video van Noordwest Ziekenhuisgroep op Youtube om te zien hoe dat in z'n werk gaat

Medewerkers bedenken nieuwe werkwijzen

Zo’n ingrijpende verandering vraagt om een slimme aanpak. Het bestuur zag snel in dat een top-downbenadering niet de weg was. Ze laten de medewerkers daarom zelf met een agile werkwijze de nieuwe manieren van werken bedenken. Voor alle onderdelen van de transformatie zijn multidisciplinaire teams opgericht, waarin medewerkers vanuit de zorg én ondersteunende afdelingen deelnemen. Die teams werken in korte cycli aan concrete vraagstukken rond digitale service, digitale zorg en de verbouwing. Daarnaast zijn er maandelijkse ‘Raad&Daad-sessies’, waarin alle medewerkers geïnformeerd worden over de voortgang. De aanpak leidt tot veel betrokkenheid en enthousiasme binnen het ziekenhuis.

Voorbij de eigen deuren

Ook buiten de muren van het ziekenhuis werkt Noordwest aan de juiste zorg op de juiste plek. De samenwerking met regiopartners zoals VVT-instellingen en huisartsen bestaat al langer en wordt gefaciliteerd door een regioplatform. Een van de projecten binnen deze samenwerking is het uitbreiden van het integraal capaciteitsmanagement tot voorbij de deuren van het ziekenhuis zelf. Door data van verschillende partijen te verbinden ontstaat er een beter beeld van de verwachte in- en uitstroom. Dit helpt alle partners uiteindelijk om middelen en personeel effectiever in te zetten en de patiënt een betere ervaring te bieden.

Steeds de volgende stap

Elke verandering gaat onvermijdelijk gepaard met uitdagingen. Ook Noordwest Ziekenhuisgroep loopt soms tegen beperkingen aan, bijvoorbeeld op het gebied van privacy of financiering. Maar dat weerhoudt ze er niet van om steeds de volgende stap te zetten, op weg naar het ziekenhuis van de toekomst.

JZOJP doen we samen
Stel je vraag aan de initiatiefnemer

Wil je meer weten over dit praktijkvoorbeeld? We brengen je graag in contact met de initiatiefnemer. Mail je contactverzoek via de knop hieronder en we sturen je binnen 2 werkdagen de contactgegevens door.

Mail je verzoek

Over dit initiatief

Waar: Noord-Holland

Betrokken organisatie: Noordwest Ziekenhuisgroep

Deel deze pagina