Efficiënt communiceren met het hele zorgnetwerk

Ouderen wonen steeds langer thuis. Hierdoor wordt een groter beroep gedaan op eerstelijns professionals en mantelzorgers. Om de zorg voor de cliënt goed af te stemmen, is het belangrijk dat zorgverleners goed met elkaar communiceren. Samenwerkingsplatform OZOverbindzorg helpt hierbij.

Man typt op tablet
© VWS

Betere samenwerking

In het online systeem zijn alle verschillende partijen binnen de zorg met elkaar verbonden. Het netwerk van de patiënt komt samen op één centrale plek en geeft een goed overzicht van wie welke rol heeft.

Door op deze manier alle partijen met elkaar te verbinden is de samenwerking beter en dat komt ook de zorg ten goede. “Het is soms lastig om te beslissen wanneer je de dokter belt. Bij OZO kun je laagdrempelig delen waar je last van hebt en vragen of je de dokter nodig hebt.’’ 

Snel afgehandeld

‘‘Bij de huisarts waar ik werk staan 70 patiënten in OZO”, vertelt Cindy (initiatiefnemer van het platform). De betrokken zorgverlener krijgt een e-mail als er iets voor hem in staat. De praktijk krijgt gemiddeld drie berichten per dag die tussendoor afgehandeld kunnen worden. Zorgverleners kunnen zo hun werklast beter beheersen en zijn direct van de situatie van de patiënt op de hoogte.

Laagdrempelig beginnen

OZO heeft inmiddels zo’n 40.000 ambassadeurs. “De grootste stap die je moet zetten, is veranderen”, zegt Cindy. “ICT is niet moeilijk, maar iets nieuws gebruiken en oude gewoontes loslaten wel.”  
Daarom laat OZOverbindzorg nieuwe gebruikers eerst zes weken ervaren wat wel en niet werkt. Daarna wordt er samen geëvalueerd. Op basis daarvan maken we samenwerkingsafspraken. Na drie maanden worden die weer geëvalueerd. Zo’n laagdrempelige ervaring werkt, want tot nu toe is er nog nooit iemand gestopt met OZOverbindzorg.

Meer informatie

Bezoek de website van OZOverbindzorg

Deel deze pagina