App vergroot zelfmanagement van COPD-patiënten

App vergroot zelfmanagement van COPD-patiënten

Nederland telt 600.000 COPD-patiënten. Zij hebben vaak weinig energie, waardoor een ziekenhuisbezoek veel van hen vraagt. Het Slingeland ziekenhuis ontwikkelde een app om het zelfmanagement van deze patiënten te vergroten.

Vrouw bekijkt waarden op telefoon

Zelf thuis waarden meten

Met de ThuismeetService kunnen COPD-patiënten thuis hun waarden meten en krijgen zij meteen inzicht in hun meetresultaten. De ThuismeetService kan zware longaanvallen snel herkennen en zelfs voorkomen.

Met behulp van een iPad vullen patiënten twee keer in de week een vragenlijst in. Die waarden stuurt de verpleegkundig specialist door naar het medisch service centrum. Daar beoordeelt een verpleegkundige de waarden. Als blijkt dat een patiënt mogelijk risico loopt, belt de verpleegkundige en kan besloten worden om de patiënt door te verwijzen naar de verpleegkundige van de thuiszorg.

24/7 telefonische hulp geeft zekerheid

Patiënten zijn vaak angstig: Zware longaanvallen leiden bij COPD-patiënten tot een achteruitgang van het algehele welzijn. Hun situatie kan plotseling verergeren, waardoor een ziekenhuisopname noodzakelijk is. De app biedt een gevoel van zekerheid. In het callcenter is 24/7 iemand aanwezig, waardoor contact altijd mogelijk is. Een verpleegkundige helpt de patiënten telefonisch verder, door bijvoorbeeld samen een ademhalingstechniek toe te passen of aan te geven welke medicatie nodig is. 

Meer kwaliteit van leven

Met de meetservice krijgen patiënten inzicht in hun klachtenpatroon. Patiënten leren klachten herkennen en weten wat ze kunnen doen. Patiënten zijn er sneller bij en longaanvallen verlopen milder. De kwaliteit van leven neemt toe.

Minder polibezoeken

Patiënten hoeven ook minder vaak naar het ziekenhuis voor controles. Het aantal polibezoeken is met 26 procent afgenomen. Heropnames konden zelfs in 28 procent van de gevallen worden voorkomen.

Gezamenlijke ontwikkeling

Het Slingeland ziekenhuis ontwikkelde de ThuismeetService samen met zorgorganisatie Sensire, zorginnovator FocusCura en Medisch Service Centrum NAAST.

Contactgegevens

Meer weten? Neem contact op met de initiatiefnemer.

Waar: Doetinchem

Betrokken organisaties:

  • Slingeland Ziekenhuis
  • zorgorganisatie Sensire
  • Zorginnovator FocusCura
  • Medisch Service Centrum NAAST